Na Roermond ook in Kerkrade vragen over maatschappelijke kosten bestrijding wietteelt

Afgelopen weekend berichtten de Limburgse dagbladen over de maatschappelijke kosten van drugsbestrijding in Limburg. Gedupeerde netbeheerders en corporaties, de brandweer, advocaten en Officieren van Justitie telden hun jaarlijkse verliezen en kosten op tot het omvangrijke bedrag van €11.834.580,-. Diverse GroenLinks-fracties vragen deze week dan ook aandacht bij hun colleges van burgemeester en wethouders hiervoor. Eerder deze week stelde het Roermondse raadslid Max Tollenaar hier al vragen over en vandaag heeft ook het Kerkraadse raadslid Andy Rossel dit voorbeeld gevolgd.

De raadsleden willen primair weten wat de kosten voor hun gemeente nu precies zijn. Hiertoe hebben zij diverse vragen gesteld.

Max Tollenaar hierover: “Wij zijn geschrokken van dit bedrag. Het huidige drugsbeleid is niet alleen ineffectief, maar kost ook nog eens klauwen met geld. Geld dat we ook kunnen investeren in zorg of onderwijs.” Tollenaar wil ook opheldering over de politiecapaciteit: “Het opgelegde drugsbeleid van Minister Opstelten legt een enorm beslag op de politie. Wij willen weten hoeveel agenten er bezig zijn met het oprollen van wietplantages. De politiecapaciteit is krap in gemeenten en iedere agent moeten we zo goed mogelijk inzetten.”

Het Kerkraadse raadslid Andy Rossel vult aan: “Wanneer we productie van wietteelt uit de illegaliteit halen, krijgen we de controle terug. Zo garanderen we veilige productie, controle op de kwaliteit en blijft de teelt uit de criminele handen.”

Met de antwoorden op de vragen hoen de GroenLinks raadsleden de campagne van diverse gemeenten die bij het Rijk al een tijdje vragen om het softdrugsbeleid te moderniseren kracht bij te zetten.