Zoals jullie hebben gehoord, mogen we door de nieuwe regels van de Corona-crisis weer best veel doen met 1,5 meter afstand.

Ik denk dat wij weer fysieke bijeenkomsten of vergaderingen kunnen organiseren. Dit is alleen mogelijk als we de 1,5 meter afstand kunnen handhaven om iedereen veilig te laten voelen. Wij zijn zeker blij met deze vrijheid en we zullen deze tijd samen overwinnen. Net zoals onze verre voorouders die in het jaar 1347 en 1352 vochten tegen de Zwarte Dood. Wereldwijd kostte dit tussen de 75 en 200 miljoen mensen het leven.

De watersnood van 1953. Het aantal doden bedroeg 1836 in Nederland, 307 in het Verenigd Koninkrijk, 224 op zee, waaronder 133 bij het vergaan van een Engelse veerboot en 28 in België. Het Deltaplan herbouwde niet alleen wat was verwoest, maar zorgde dat zo’n ramp nooit meer kon gebeuren. Nu hebben we ook zo’n plan nodig. Voor de uitdagingen van deze tijd. Een plan om de gezondheidscrisis achter ons te laten, de economische crisis te stoppen, en de klimaatverandering aan te pakken. Het belangrijkste is dat wij hiervan leren. “Al doende leert men”

Wat de coronacrisis ons heeft geleerd, is iets wat we eigenlijk al wisten. Dus laten we leren van vandaag en een plan maken voor de toekomst. We staan er samen voor. Alles draait nu om samenwerking. Voor de gezondheid van ons als individuen, maar ook voor de gezondheid van onze samenleving. Wij hebben gezien dat de dokters, verpleegkundigen en alle verzorgers in deze moeilijke tijd vanuit hun hart gewerkt hebben zoals dappere soldaten die aan het front vechten. Ze vechten tegen corona voor mij, voor jou en voor de mensheid.

Corona heeft aan ons geleerd dat “wij samen sterk zijn” en dat wij samen alle problemen en moeilijk situaties kunnen oplossen en overwinnen. Het heeft ons geleerd dat het belangrijk is om samen te zitten en te praten. Wij moeten straks de goede tijden waarderen als we met elkaar zitten, samen vergaderen, samen koffie drinken, met elkaar kunnen knuffelen en …

We moeten niet leven in het verleden of in de toekomst. We moeten in het heden leven, in deze dagen en deze minuten. Als je aan goede dingen denkt, trekt je geest het goede aan, en als je aan slechte dingen denkt, trekt je geest de problemen aan. Denk dus positief.

Dus, wees solidair, werk samen met elkaar, waardeer de goede situaties en geniet van elke seconde.

Hartelijke groeten,

Ali Daliry